mandag 12. juli 2010

På glassjakt

Dette er den flotte skyvedøra mot verandastua. Et virkelig smykke i rommet! De er bygget inn i veggen og var ikke mulig å løfte av på noen måte under oppussingen, så da vi la nytt gulv måtte Jon ligge på gulvet med håndsag og sage den i høyden... Men det er en annen historie :)

Som vist på bildet, er det to forskjellige typer glass i dørene. Min svigermor har ikke brukt dørene så mye, så jeg har aldri tenkt noe over det. Men vi bruker dem allerede mye og kommer nok til å gjøre det også senere, for å skjerme spisestuen fra TV og datastøy. Så jeg vil veldig gjerne ha likt glass i dørene. Glasset til høyre er antagelig originalt og har et veldig stilig satinert mønster i litt art deco-aktig stil. Det vil jeg gjerne beholde! Glasset til venstre er typisk for glassdører på 70-tallet, så det er nok satt inn fordi det originale knuste. Men overalt hvor jeg ser på nettet, klarer jeg ikke finne lignende glass som det originale. Det er bare sveitser-glass, sånn med blomstermønster eller "kattelabb" som gjelder. I dag skulle jeg innom Glassmester Børresen og høre om det kanskje går an å lage lignende, bare for å oppdage at der er det feriestengt... Tar gjerne i mot tips her. Under er det et nærbilde av glasset med en liten sniktitt inn i den halvferdige verandastua.

2 kommentarer:

  1. Hei Cecilie!

    Dette var noe annet enn den hybelen du bodde i oppe med tunnelen i Fyllingsdalen! ;o)

    Jeg legger meg som følger på bloggen din, jeg! Vi har kjøpt oss tomt, og da trenger jeg all den inspirasjonen jeg kan få, før vi begynner å bygge! :o)

    Gleder meg til å følge utviklingen på huset deres!

    Hilsen Susanne (fra Fyllingsdalen vgs, i tilfelle du har glemt meg! ;o))

    SvarSlett
  2. Så hyggelig å ha fått en følger!! :) Jeg vil gjerne følge din også, så spennende prosjekt. Vi skal sannelig få noe å pusle med begge to! Og ja, jeg har tenkt på hybelen min i det siste; tenk - nå er det vi som skal leie ut hybel ;)

    SvarSlett